Skip to content

Tatár-őrszem szikla — Kelemen-havasok — (Stânca Santinela Tãtarului – Muntii Cãliman-mountain)

Kelemen-havasok,  Sárga kereszt túristaút   (Yellow cross path)   : Palotailva (a Kutacska-patak torkolata) – Kutacska-patak völgye (kitermelõ út kb. 4,5-5 km távon) – Letérõ (átkeléssel a Kutacska patakon) –  Fej-tisztás – Kõris-tetõ – Fenyõ-tisztás — [(Itt ágazik ki a sárgapont új (2012) túristaút amely a Tatár-õrszem sziklakilátóhoz vezet, majd visszaköti a turistát a sárga kereszt turistaútba a Csendes(Tiha)-csúcs irányába)] — Tatár-csúcs – Tatár-menedékhely (forrás), kb. 5½ óra – Csendes(Tiha)-csúcs alatt – Nagy-mezõ – Ruszka-csúcs (a sárgakereszt turistautat mi (Pro Natura ’86) vezettük fel 2006-ban a Ruszka-csúcsra, addig az ösvény a Ruszka-könyöknél haladt, megfosztva a látogatót a Ruszka-csúcs által nyújtott kilátásoktól) – Mária Terézia gerincút  kb. 8 ½ – 9 óra tényleges menetidõ – itt jobbra (hamarosan forrás) – Köves(Pietrosz)-nyereg (Saua Coada Pietrosului)  kb, 10 óra a Kutacska-patak torkolatától. Nyáron, a maximális megvilágosítási idõszakban,és a nagyon jó kondicióban levõknek  egy napos túra, menedékhely hiányában sátrazás (a vízhez elég sokat kell ereszkedni).

A Kutacska-patak torkolata (szádája),  — találkozás a Marossal — Palotailva.

A  Kútas- (Kutacska)- patak szádája (torkolata), innen indul a sárga kereszt túristaút 5km-en át a patak medre mellett haladó kitermelõ úton vezetve minket

A Kútas- (Kutacska)- patak szádája (torkolata), Palotailva, innen indul a sárga kereszt túristaút, 5km-en át a patak medre mellett haladó kitermelõ úton vezetve minket.

Egy napos kirándúlással a Tatár-őrszem sziklához.   (Kelemen-havasok)

Túristajelzés: sárga kereszt a Fenyõ-tisztásig, a Fenyõ-tisztástól sárga pont.   Marosvásárhely-Palotailva, vonat reggel 4 órakor (Marosvásárhely), érkezés reggel 6 óra (Palotailva).

Ha veszed a fáradtságot, és elmész, az alábbi képen látható kilátásban (sõt többen) gyönyörködhetsz, persze az idõjárási viszonyok függvényében, mert a hegyi turizmust bizony még nagyon hatalmában tartja az idõjárás.

A Tatar-őrszem-sziklan (Tatarőrszem-szikla) Kelemen-havasok, 2012, augusztus

A Tatár-őrszem-sziklán (Tatárőrszem-szikla) Kelemen-havasok, 2012, augusztus; Hali-Zoli

(Egy kicsit megpihentünk az általunk elnevezett sziklán, a sárgapont túristajelzés (az új túrista összekötõ ösvény) festésekor)

Palotailva (vonatállomás) — Palotailva (Kutacska patak torkolata) — Kutacska-patak völgye (kitermelõ út kb. 4-5 km távon) — Letérõ (átkeléssel a Kutacska patakon) —  Fej-tisztás — Kõris-tetõ — Fenyõ-tisztás  (kb. 3 óra)— (Itt ágazik ki a sárgapont új (2012) túristaút amely a Tatár-õrszem sziklakilátóhoz vezet) — Tatár-őrszem szikla  összidõ: 3¾ óra.

Menetidõ: 3¾ óra; Turisztikai jelzés: sárga kereszt (Yellow cross) a Fenyõ-tisztásig, ahonnan sárga pont vezet a sziklakilátóhoz

A túrista út rövid leírása: A vonatról Palotailván (Lunca Bradului) szállunk le és az állomás mögötti hídon (kb.200m) átkelünk a Maroson, a mûúton jobbra térünk (felfelé) és miután újabb 200 m-t megyünk elérjük a Kutacska-patak torkolatát, itt balra fordúlunk, rátérve a Kutacska-patak medrét követõ kitermelõ útra, eleinte házak között, majd az utolsó házat is elhagyva hamarosan átkelünk a Kutacska-patak hídján és innen már a patak (egész amíg elhagyjuk) mindig a jobb oldalunkon rohan a Maros felé, bal oldalunknál az útat erdõs domboldal határólja, amelyen itt-ott feltörések vannak a fakitermelés miatt. Ezen a szakaszon a sárga kereszt túristajelzés elég ritka, de mivel az útat kell követni nincs tájékozódási probléma.

A letérõhely a Kutacska-patakot kisérõ kitermelõútról

Fenn, és lenn a képeken: a letérõhely a Kutacska-patakot kisérõ kitermelõútról, sajnos az irányító táblácskákat elég rendszerességgel rongálják, tördelik. — ↨:

Irányjelzõ táblácska a Kútas-patak mentén, a kitermelõ útról való letérésnél. - Keremen-havasok, sárga kereszt túrista út.

Irányjelzõ táblácska (felszegzése) a Kútas-patak mentén, a kitermelõ útról való letérésnél. – Kelemen-havasok, sárga kereszt túrista út.

Útközben:

Memento omnis turae! Hali-Zoli a Kutacska-patak völgyében.

Memento omnis turae!
Hali-Zoli a Kutacska-patak völgyében, 2013. január.

Amikor kb. egy órája már úton vagyunk (a vonatállomástól számítva) a kitermelõ út hirtelen derékszögben balra fordul, a patak szélén, jobb kezünkre, egy fenyõfán irányító táblát (sajnos érthetetlen módon gyakran letörik – megrongálják ezeket az unatkozó arrajárók, legeltetõk) és turista jelzéseket találunk, a minket érdeklõ sárga kereszt jelzést követve átkelünk a Kutacska-patakon és a túloldalon rögtön balra fordulunk, néhány tíz métert még követjük a patak folyását majd a jelzések (általunk felfrissítve) és irányítótáblák (általunk készítve, felszerelve) segítségével jobbra térve elhagyjuk a Kutacska-patak medrét, nagyon vastag törzsû fa mellett vezet el az útunk (bíztos jele annak,hogy jó helyen vagyunk), közben szinte észrevétlenül, követve a sárga kereszt túrista jelzést, enyhén balra fordúltunk követve egy idõszakos vízfolyás (néhol omladozó) medrét. A Kutacska-pataktól számítva kb. 20 perc múlva ösvényünk kissé emelkedni kezd, az emelkedõ nem nehéz és nem több 10-12 percnél, melynek a végén ösvényünk betorkollik a Kõris-lábán felkapaszkodó szekérútba, az út ezen a helyen egy vízfolyás árokkal (amelynek mentén jöttünk) van átszelve.

A szekérúton mendegélve, amely a Kõris-tetõ lábán halad, a Fej-tisztás felé - Hali, 2012

A szekérúton mendegélve, amely a Kõris-tetõ lábán halad, a Fej-tisztás felé – Hali, 2012

A képen: a szekérúton mendegélve, amely a Kõris-tetõ lábán halad, a Fej-tisztás felé – Hali, 2012

Elérve a szekérútat, irány és idõjelzõ táblák egy szemben levõ fára szegezve, a sárga kereszt jelzést követve jobbra fordulunk és az útat, na meg a jelzést követve kb. 25 -30 perc alatt minden nehézség nélkül elérjük a Fej-tisztást (Poiana Cãpãtânii) (tulajdonképpen itt is a Kõris-tetõn vagyunk, csak éppen érintjük a tetõvonalra is kiterjedõ Fej-tisztás keleti csücskét), a kitaposott ösvény, ösztönünk, és persze a túrista jelzés is egy magas kõrisfához vezet, melyre még 2006-ban irányítótáblát szegeztünk. Itt legtöbben rövid pihenõt tartanak, fényképeket készítenek, megesznek egy csokit (persze a papírját visszateszik a hátizsákba). Már a palotailvai vonatállomástól számítva két órája vagyunk úton!

(!Figyelem! Az irányítótáblákon közzétett idõk a tényleges menetidõt jelzik, nyári idõszakban, normális idõjárási viszonyok között, közepes menetütemben!)

A rövid pihenõtõl, csokitól, pohárnyi víztõl  felfrissülve folytatjuk útunkat a sárgakereszt lelzést követve, amely a maga részérõl meg a Kõris-tetõt követi.

Reggeli harmat a Kõris-tetõn,  - Hali, 2012

Reggeli harmat a Kõris-tetõn, – Hali, 2012

Jobb kezünkre a láthatárt lezárja az erdõ, amelyen túl valahol mélyen az Ilva kanyarog; balkézre kissé nyítottabb a hegyhát, de nem sokáig hiszen a mindenhol fejüket kidugó fenyõfák néhány év alatt bal oldalt is közelebb hozzák az erdõt (ha el nem kezdõdik a tisztás kipucolása és rendszeres legeltetése), túl a növendékeken az erdõ óriásai integetnek a reggeli friss levegõben; rajtuk is túl benn a völgyben a Fenyõ-patak rohan célja a Ratosnya vize felé.  Követve a kissé emelkedõ szekérútat haladunk, elõttünk a Fenyõ-csúcs, kissé jobbra a Kõris-csúcs mindkettõ fenyõerdõvel borítva. Egy újabb emelkedõ elõtt bal kézre egy fára szegezve irányító táblácskát látunk amely arra ösztönöz, hogy enyhén balra fordulva átvágjunk a tisztáson, elöttünk egyre közelebb erdõfüggöny zárja be a nyitotabb útszakaszt. Az erdõszélet elérve, elhagyuk a Kõris-tetõt, újra kissé balra irányítunk, természetesen követve a sárga kereszt túrista jelzést, útunkat innen a Fenyõ-patak völgyébõl felkapaszkodó kitermelõ útat követve folytatjuk, jobbkéz irányába haladva, amely minden tályékozódási gondot kizárva vezet a Fenyõ-tisztás felé, mindkét oldalunkon a sûrû erdõ, jobbra fenn a Kõris-csúcs, balra lenn a Fenyõ-patak. A Fej-tisztástól számított kb. egy óra elteltével elérjük a Fenyõ-tisztást, amelyen rendhagyóan esztenát találunk, melynek szigorú õrzõi bizony megugatnak, de a magunkkal hozott szárazkenyér darabkákkal viszonylag könnyen lekenyerezhetjük õket. Elérve a Fenyõ-tisztást irány- és idõjelzõ táblákat találunk (mindegyiket mi készítettük és szegeztük, szereltük fel a tájékozódás megkönnyítéséért, hiszen ez a turistaösvény “halott” volt).

A Fenyõ-tisztás szélén, innen indul a sárgapont turistaút - Hali, 2012

A Fenyõ-tisztás szélén, innen indul a sárgapont turistaút – Hali, 2012

Figyelem! Innen mi egy új turistaútat nyítottunk az általunk (fiam és én) Tatár-õrszem sziklának elnevezett kilátõ felé. Az új turistaút jelzése sárga pont; kiágazik a sárga keresztbõl de miután elvezeti a turistát a kilátóhoz, visszaköti a sárga kereszt jelzésbe a Tatár-csúcs illetve a Csendes(Tiha)-csúcs irányába. Ezért bármi is az úticél ezt a sárgapont kiágazást ajánlom minden túrázónak mivel ezen a szakaszon sokkal jobban követhetõ mint a sárgakereszt turistaút, éppen újdonsága (2012 augusztusában festve) miatt.

Ahogy keszult a sargapont turistaut, 2012 augusztus -- Hali & Cocó

Ahogy készült a sárgapont túristaút, 2012 augusztus — Hali & Cocó

Az összetett képen: ahogy készült a sárgapont túritaút, 2012 augusztusa, fiam és én.

De térjünk vissza. A Fenyõ-tisztás szélén egy kicsit kifújuk magunk, tájékozódunk az irányítótáblák és jelzések segítségével. Innen a sárga pont jelzést követjük (azoknak is ezt ajánlom akik a Csendes(Tiha)-csúcs felé tartanak). A tisztás szélén álló fára szegezett irányítótáblát és a kövekre festett sárgapont jelzést követve folytatjuk útunkat, átlósan átvágva a tisztást, bíztos tájékozódási pont a tisztás közepén található kis facsoport. Mivel a Fenyõ-tisztás erõsen lejtõs, emelkedni kényszerülünk, elérve a facsoportot, helyjelzõ-tábla ((Fenyõ-tisztás 1200 m, Pro Natura ’86)), ha melegünk van kissé megállunk az árnyékban, közben szétnézhetük a távoli erdõs domboldalak, hegylábak felé. A sárga pont jelzést követve folytatjuk utunkat a tisztáson át, továbbra is emelkedõben, és kissé átlósan balkézre, még néhány percnyi fújtatás és fenn vagyunk a vízválasztó gerincen, amely nem más mint a Kõris-tetõ amit kb. ¾ – 1 órája hagytunk el csak most természetesen a Kõris-csúcs másik (északi) oldalának a folytatásaként. Elérve a tetõvonalat ülésre alkalmas kõ fogad, a fán de a kövön is jelzés és iránymútatás amely az útbaigazitást hivatott bíztosítani.

Pihenés közben szétnézhetünk, felfissíthetjük energia készletünket, fotózgathatunk, a Fenyõ-tisztáson túl, messze elláthatunk. Pihenés után folytatjuk útunkat követve az irányító nyílakat és a sárgapont turistajelzést, innen már csak egy félórányi menés választ el a Tatár-õrszem sziklától, egy röpke pillanitig emelkedünk, innen útunk mindvégig erdõben halad, követve a vízválasztó gerincvonalát, a tájékozódás problémamentes a jelzések jól követhetõk, ezen a szakaszon (egészen a Tatár-õrszem szikláig) a sárgapont turistajelzés közös útvonalat követ a sárgacsík erdészjelzéssel. A kialakulóban levõ ösvény hol enyhén emelkedve, hol ereszkedve követi a gerincvonalat úticélunk felé. Végül fára jelzett irányítótábla jelzi, hogy megérkeztünk. Néhány lépés jobbra és már fenn is találjuk magunkat a Tatár-õrszem sziklakilátón.

Vigyázat! Zuhanásveszély! (Erre tábla is figyelmeztet.) Esõben, rögtön esõ után, erõs szélben, rossz látási körülmények között ne menjünk ki a sziklára – három oldala szakadékos! Minden olyan szabályt be kell tartani amit kitettebb sziklákon, sziklapárkányokon szokás! Tartsunk egymásközött két-három lépésnnyi távolságot, hogy pontosan lássuk hová lépünk, ne ijesztegessük társainkat. A veszély tényleges, hasonlóan az Istenszékéhez vagy a Sólyom-sziklához!

Kelemen-havasok, 2012. Kilátás a Tatár-őrszem szikláról a központi fõgerinc felé

A sziklára névtáblát szereltünk még 2010-ben. A kilátás amit a Tatár-örszem szikla nyújt valóban felséges, sokkal többet mutat meg a Kelemen-havasokból, mint a nála összehasonlíthatlanul híresebb Istenszéke, amely inkább csak a Maros völgyére nyújt kilátást, szintúgy a Sólyom szikla, bár utobbiról a kilátás sokkal nyiltabb, ráadasul a Görgényi-havasok egy része is szépen látható.. A Tatár-õrszem szikláról, kielégítõ látási viszonyok között jól látható a Csendes(Tiha)-csúcs és a Kelemen-havasok központi fõgerinc része: Köves-csúcs (emlegetik újabban Teleki-csúcsnak is) (Vf. Pietrosul), Magyar Negój csúcs (Vf. Negoiu Unguresc), Román Negój csúcs (Vf. Negoiu Românesc), Negój-nyereg (Saua Negoiului), Kis-Köves csúcs (Vf.Pietricelul), Reketyés-csúcs (Vf. Retitis) a meteorolígiai állomással, az Üllõ-csúcs (Vf. Nicovala) stb., alattunk és jobbra meg balra, a fenyõfák által kirajzolt, mély völgyeket követhetjük, déli irnyban a láthatárt a Görgényi-havasok vonulata zárja le.

Kelemen-havasok, 2012. Hali a Tatár-őrszem sziklán

Biztosra mondhatom, hogy akik egyszer errõl a sziklakilátóról szétnézhetnek maradandó, kedves emlékkel gazdagodnak, a fényképezési lehetõségek számtalanok, a közvetlen táj vadsága idegborzongató — bizonyára aki egyszer szétnéz a Tatár-őrszem szikláról vissza-vissza kívánkozik majd.

Akik folytatni akarják a túrát, a Csendes(Tiha)-csúcs felé,  azok, lejõve a szikláról,  a sárgapont (irányítótábla) jelzést követve beereszkednek egy tisztásra amelyen át a sárgapont jelzés beköti õket a sárgakereszt turistaútba amelyen 2¾ óra alatt elérhetik a Tatár-csúcs alatti menedékhelyet (forrás, amelyhez piktogramos jelzést vezettünk 2011-ben). Azok akik csak a Tatár-õrszem szikla meglátogatásáért, egynapos túrára jöttek, azok az idevezetõ útat visszafelé követve 3½ – 4 óra alatt érhetnek a palotailvai vonatállomásba.

Miért Tatár-őrszem szikla?  Ennek a sziklakilátónak mi (Benkõ József, Benkõ Árpád-Zoltán) adtuk a  Tatár-őrszem nevet. Miért adtuk ezt a nevet? Elõször is mert jól hangzó turisztikai nevet kerestünk, másodszor pedig mert már adott volt a tatár elnevezés, az õrszem jött a nagyon jó kilátásból – ténylegesen jó megfigyelési pont, a szikla meg … önmaga.

Mindent összevetve nyugodtan állítom, hogy (az általunk elnevezett) Tatár-őrszem szikla a Kelemen-havasok egyik legszebb ajándéka a gyalogtúrázóknak – biztosra veszem, hogy néhány év múlva sokak által kedvelt és látogatott hely lesz, akik és amiáltal a sárgakereszt túristaútnak is visszaadatik, eleinte legalább részben de utólag teljeséggel,  régi fõszerepe a Csendes(Tiha)-csúcs illetve a központi fõgerinc elérésében.   Hiszem. Légy TE is az elsõk között!

A Tatár-őrszem sziklán -- Pe stânca Santinela Tãtarului

A Tatár-őrszem sziklán — Pe stânca Santinela Tãtarului

Kelemen-havasok: Tatár-őrszem szikla; Muntii Cãliman: Stânca Santinela Tãtarului

Belvedere. Tatar-őrszem szikla -- Stanca Santinela Tatarului, Muntii Cãliman, 2012.06.09

Belvedere. Tatár-őrszem szikla — Stinca Santinela Tãtarului, Muntii Cãliman, 2012.06.09

A  Fej-tisztáson, prin Poiana Cãpãtânii - a reperfa felé

A Fej-tisztáson, prin Poiana Cãpãtânii – a reperfa felé

Fenyo-tisztas, Kelemen-havasok -- Hali, Bea, Robi, Boti

Fenyõ-tisztás, Kelemen-havasok — Poiana Bradului, Muntii Cãliman, 2012.06.09.

Fenyõ-tisztás — 2012

Kedvcsinálónak, vagy csak úgy a szépségért, nézz meg egy rövid filmecskét is ami a Tatár-õrszem szikláról készült és megpróbálja bemutatni azt amit szóban nem lehet elmondani, és azt is igazolni, hogy a Tatár-õrszem szikla egy igazi belvedere pont, amely néhány éven belül sokak által látogatott helyé növi ki magát: http://www.youtube.com/watch?v=f7T55B59KKw  — na meg egy másikat amely e szikla igazi fenségét próbálja szemléltetni:  http://www.youtube.com/watch?v=yfNmtfQ3S7s

Vonatmenetrend, Palotailva, érvényes 2012. 12 — 2013. 12.:

Vonatmenetrend Palotailva; Lunca Bradului mersul trenurilor.

Hegyi-segélykérés – Salvamont – Hegyimentõ közszolgálat

Segélykérés esetén (ha a helyzet ténylegesen megköveteli a Hegyimentõ Szolgálat riasztását) hívja bizalommal a Központosított Ügyeletet (Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgentã), a 112 – es számon (ingyenesen hívható bármely hálózatból) vagy a O SALVAMONT (0725 826 668) .  Az esetleges segélykéréskor kötelezõ módon meg kell adni a következõ adatokat: a baleset színhelye, a balesetet szenvedett vagy a szükségállapotban (pl. eltévedés) levõ személyek száma és állapota (baleset esetén: eszméleténél van-e, válaszol-e a feltett kérdésekre, van-e nyílvánvaló sérülése, esetleges légzés vagy pulzusinformációk), a baleset  bekövetkeztének idõpontja, idõjárási viszonyt, a telefonáló személyes adatait.

Románia Hegyimentõ Közszolgálata - Salvamont România - 112 -

Románia Hegyimentõ Közszolgálata (segélykérés) – Salvamont România – 112 –

Bár a mobiltelefonos világban, szerepe nagyon lecsökkent, mégis minden túristának ismernie kell a hegyi vészjelzést, ami percenként hat hang- vagy fényjelzésbõl (vagyis tíz másodpercenként egy jeladásból) áll, amit egy egyperces szünet követ. A fény- vagy hangjelzést lehetõség szertnt abba az irányba adjuk le ahonnan a segítséget várjuk, vagy amerre az észrevétele a legvalószínübb (ezért is jó ha a kiránduló csoportnál legalább egy síp van, bár a síp hozzátartozik a kiránduló felszerelések közé).  A jelzést addig kell ismételni amig választ nem kapunk. A válasz percenkénti három jelzésbõl áll (vagyis húsz másodpercenként egy jelzés) amit szintén egy egperces szünet követ. A riasztást és riasztó jeleket ok nélkül ne használjuk!

Salvamont Romania

Number for direct alarming of search and rescue teams, or for requesting information on mountain trails. The call is made by pushing the corresponding numbers on the phone, 0 and s a l v a m o n t, which is 0725826668, valid throughout Romania, at a regular rate; or 112 (emergency telephone number)